Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u meer informatie over diverse onderwerpen. 

  • Ik wil inloggen in het portaal maar het lukt niet. 

    Dit kan verschillende oorzaken hebben (overzicht is niet uitputtend).

    • Gebruikersnaam en/of wachtwoord zijn niet correct.  
    • U werkt in een verouderde versie van de internetbrowser. Update de versie en probeer het dan nog een keer.  
    • U werkt op een Apple. Gebruik dan Firefox of Chrome als browser.  
    • Er is een storing bij DigiD of eHerkenning. Probeer het over een uur nog een keer.  

    Ik ben bezig met een aanvraag maar de knop ‘volgende’ doet het niet. 

    Dit kan verschillende oorzaken hebben.  

    • U heeft een of meerdere verplichte velden niet ingevuld. U herkent een verplicht veld aan het ‘*’.  
    • De bijgevoegde bestanden zijn te groot (teveel MB’s).  
    • U heeft teveel bestanden bijgevoegd.  

    Kan ik alleen via het portaal mijn aanvraag indienen?  

    Het aanvragen via het portaal is het snelst en meest efficiënt. Kunt u uw aanvraag niet op deze manier indienen? Neem dan contact op met één van de medewerkers van het subsidieloket via subsidieloket [at] maastricht.nl (subsidieloket[at]maastricht[dot]nl)

    Ik heb niet via het portaal een aanvraag ingediend. Hoe verloopt nu de communicatie?

    Wij gaan per mail of per post met u communiceren. Een verleningsbeschikking of eventuele verzoeken voor bijv. aanvullende informatie ontvangt u dan per post of per e-mail (indien u een e-mailadres heeft gedeeld). 

  • Waarom moet ik inloggen met DigiD of eHerkenning?  

    Met DigiD en eHerkenning wordt het eenvoudiger om online zaken met elkaar te doen. U kunt met 1 inlogmiddel veilig inloggen. Daarnaast vindt er automatisch een identificatie en authenticatie plaats. Simpel gezegd: dan is meteen gecheckt of u daadwerkelijk de persoon of organisatie bent die u zegt die/dat u bent. Dit voorkomt (identiteits)fraude.  

    Hoe kan ik DigiD aanvragen?

    U kunt uw DigiD aanvragen via hier. Het duurt enkele dagen voor u deze ontvangt. Hier zijn geen kosten aan verbonden.  

    Hoe kan ik eHerkenning aanvragen?  

    U kunt eHerkenning aanvragen via hier . U dient te kiezen voor eHerkenning betrouwbaarheidsniveau 2+. Houd er rekening mee dat de aanvraag tot twee weken kan duren en dat er kosten aan verbonden zijn.  

  • Welke gegevens moet ik aanleveren bij een aanvraag?

    Bij een subsidieaanvraag moeten diverse gegevens worden aangeleverd. Die gegevens verschillen per aanvraag. Het is belangrijk dat u de specifieke voorwaarden bij de betreffende subsidieregeling en/of de Algemene subsidieverordening goed leest voordat uw een subsidie gaat aanvragen. 

  • Wijzigingen, zoals een ander rekeningnummer of een verandering van een project of activiteit, kunnen op elk moment worden doorgeven via het subsidieloket. Klik op de button 'Wijzigen IBAN' of 'Wijziging doorgeven' aan de rechterzijde van het scherm. 

  • Wanneer wordt de subsidie uitbetaald? 

    De gemeente betaalt doorgaans binnen 6 weken na de verleningsbeschikking het voorschot uit op het rekeningnummer dat u bij de aanvraag aan ons heeft doorgegeven. In de verleningsbeschikking wordt altijd opgenomen hoe de bevoorschotting zal plaatsvinden.

  • Niet eens met het besluit

    Het kan voorkomen dat u het niet eens bent met het besluit. In het besluit wordt aangegeven wat de reden (motivatie) is voor het besluit. Dat kan zijn omdat bijvoorbeeld het subsidieplafond is bereikt en er geen budget meer beschikbaar is, of vanwege inhoudelijke redenen. Soms komt het voor dat een subsidiebedrag lager uitvalt dan gevraagd. Als u het, om welke reden dan ook, niet eens bent met het subsidiebesluit of met de gekoppelde voorwaarden en/of verplichtingen van een subsidie, dan kunt u hiertegen een bezwaar indienen. 

    Bezwaarprocedure starten

    Als u bezwaar wilt maken, dan moet u schriftelijk een bezwaarschrift bij ons indienen binnen 6 weken na de dag waarop de beslissing aan u is kenbaar gemaakt. 

    Als uw bezwaar wordt afgewezen dan kunt u in beroep gaan bij de bestuursrechter. 

    Bezwaarschrift digitaal
    U kunt het bezwaarschrift digitaal indienen via www.gemeentemaastricht.nl/bezwaarschrift-indienen.

    Bezwaarschrift per post
    Zorg dat u het bezwaarschrift ondertekent en dat u minstens de volgende zaken vermeldt: 

    • de naam en het adres van de indiener;
    • de datum waarop u het bezwaarschrift indient;
    • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur als bijlage het besluit mee);
    • waarom u bezwaar maakt. 

    Vermeld in het bezwaarschrift ook uw telefoonnummer en uw e-mailadres (als u dat heeft).

    Stuur het bezwaarschrift naar: 
    Het college van Burgemeester en wethouders van Maastricht
    T.a.v. team Juridisch Advies en Rechtsbescherming (JAR)
    Postbus 1992
    6201 BZ Maastricht

    Voorlopige voorziening
    Mocht er sprake zijn van een spoedeisend belang, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg. Dit kan per post: Rechtbank Limburg bestuursrecht, postbus 950 te 6040 AZ te Roermond. Of digitaal via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

    U betaalt griffierecht voor het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening. De griffie van de rechtbank vertelt u hoe en hoeveel u moet betalen.

  • Ik kan geen passende subsidieregeling vinden voor mijn project

    Heeft u na het bekijken van de lijst met subsidieregelingen geen passende subsidieregeling gevonden voor uw project of activiteit? Dan is de kans groot dat er geen subsidie aangevraagd kan worden op grond van een subsidieregeling. Heeft u nog vragen of wilt u meer informatie dan kunt u contact opnemen via subsidieloket [at] maastricht.nl (subsidieloket[at]maastricht[dot]nl)