Tegemoetkoming kosten wijziging geslachtsregistratie

Gemeente Maastricht zet in op het bieden van ondersteuning aan inwoners die een geslachtsverandering ondergaan, door het verstrekken van subsidie voor de gemaakte legeskosten. Dit is een tegemoetkoming in een gedeelte van de totale transitiekosten die aan deze verandering zijn verbonden.

Voor wie?

Een natuurlijk persoon die als inwoner is ingeschreven in de BRP van de gemeente Maastricht waarvan de geslachtsregistratie in het BPR van de gemeente Maastricht is gewijzigd ten gevolge van een geslachtsverandering. 

Waarvoor?

Er kan uitsluitend subsidie worden aangevraagd voor de gemaakte legeskosten, die betrekking hebben op de vervanging van een paspoort of een identiteitskaart ten gevolge van een geslachtsverandering, waarbij de geslachtsregistratie in de BRP van de gemeente is gewijzigd vanaf 1 oktober 2023.

Niet voor subsidie in aanmerking komen:

  • kosten van een deskundigenverklaring en de bijbehorende kosten van de deskundige in het kader van de wijziging geslachtsregistratie;
  • de extra-toeslagkosten van een spoedprocedure voor het verkrijgen van een paspoort of identiteitskaart.

Voorwaarden

Voor subsidie komen de daadwerkelijke legeskosten die direct verbonden zijn aan de vervanging van een in het bezit zijnde paspoort of identiteitskaart van de gemeente Maastricht in aanmerking.

Let op: U kunt maar één keer een aanvraag indienen op grond van deze regeling. 

Wanneer uiterlijk indienen?

  1. Een aanvraag om een subsidie kan gedurende het hele subsidiejaar worden ingediend.
  2. Een aanvraag om subsidie wordt ingediend binnen zes maanden nadat de wijziging van de geslachtsregistratie is verwerkt in de BRP. Tenzij de verwerking in het BRP heeft plaatsgevonden in periode 1 oktober 2023 – 28 februari 2025. Uit deze periode kan nog een aanvraag worden ingediend.

Hoogte van de subsidie

Maximaal de door de aanvrager betaalde legeskosten van het paspoort of de identiteitskaart.

Meesturen?

U dient bij uw aanvraag een factuur of het betaalbewijs aan te leveren waaruit blijkt dat de legeskosten zijn betaald voor het verstrekte paspoort of identiteitskaart.

Contact

  • Heeft u inhoudelijke vragen? 
    Neem dan contact op met de beleidsmedewerker Tamara van Bogaert via 06 21 59 74 28  of Tamara.van.Bogaert [at] maastricht.nl (Tamara[dot]van[dot]Bogaert[at]maastricht[dot]nl).
  • Heeft u vragen over de procedure? 
    Dan kunt u contact opnemen met de subsidieverlener Andrea de Vries via 06 15 40 57 46 of Andrea.de.Vries [at] maastricht.nl (Andrea[dot]de[dot]Vries[at]maastricht[dot]nl).